Det finnes mange løsninger som skal løse digital samhandling og digital oppfølging på markedet. Å velge riktig kan være utfordrende. I denne artikkelen utforsker vi egenskapene ved ulike løsninger og hva som er viktig å tenke på ved valg av løsning.
2024-06-24
Digital samhandling er interaksjon og informasjonsutveksling mellom helsepersonell, pasienter og pasientens nettverk. Gode løsninger muliggjør mer effektiv digital oppfølging av pasienter i forkant, underveis og i etterkant av behandling.
Digital samhandling i helsevesenet har blitt stadig viktigere, og det er flere grunner til dette. Teknologiske fremskritt har revolusjonert måten vi kommuniserer og samarbeider på, noe som har betydelige gevinster for behandler og pasient.
Det finnes mange løsninger som skal løse digital samhandling og digital oppfølging på markedet. Å velge riktig kan være utfordrende. Nå skal vi se nærmere på egenskapene ved ulike løsninger og hva som skal til for å skape en positiv effekt på arbeidshverdagen for helsepersonell.
En frittstående samhandlingsløsning er vanligvis et separat verktøy eller plattform som er utviklet spesifikt for kommunikasjon og samhandling mellom helsepersonell og pasienter. Løsningen er ofte utviklet med fokus på brukervennlighet for pasienten, slik at den er lett tilgjengelige og forståelige uten behov for omfattende opplæring eller teknisk kompetanse.
En av de største utfordringene med en slik løsning er at den ikke er tett integrerte i journalsystemet. For helsepersonell innebærer dette at de må jobbe i flere systemer, og at data fra samhandlingsløsningen blir overført til journalen via PDF.
I motsetning til frittstående samhandlingsløsning innebærer en integrert samhandlingsløsning at data som deles, tilgjengeliggjøres og automatisk føres inn i pasientens journal. Helsepersonell, pasienter og pasientens nettverk kan kommunisere, dele informasjon og samarbeide i én og samme løsning uten at det oppstår ekstra manuelt arbeid for helsepersonell. Dette reduserer mengden manuelle prosesser og sikrer en mer effektiv arbeidsflyt. I tillegg kan man gjenbruke dataene på en enkel måte, til f.eks. rapportering, kvalitetssikring og forskning.
Disse løsningene kan være nyttig for spesifikke funksjoner og kan implementeres raskt og enkelt. Med pasienten i fokus er ofte disse løsningene svært brukervennlige. De kan imidlertid kreve flere løsninger for å dekke alle behov, noe som kan føre til fragmentering av data og redusert brukervennlighet for helsepersonell. Sikkerhet og integrasjon med andre systemer kan også være utfordrende.
Samler all digital samhandling, journalføring og kommunikasjon på ett sted. Gir høy brukervennlighet, sikkerhet og tilgjengelighet, men kan ha høyere implementeringskostnader og kreve mer ressurser ved oppstart. Dette er kostnader som hentes inn i form av kvalitets- og effektivitetsgevinster på sikt.
Valg av digitale verktøy avhenger av virksomhetens behov, ressurser og ønsket grad av funksjonalitet. Ved å velge riktig løsning kan helsepersonell og pasienter dra nytte av effektiv digital samhandling. Teknologi gjort riktig kan bidra til mer effektive, trygge og smidige helsetjenester.
Ad Curis er et journalsystem med integrert løsning for digital samhandling. Les mer om vår løsning for digital samhandling her eller fyll i kontaktskjemaet nedenfor, så tar vi kontakt med deg.