Haugland Rehabiliteringssenter får mer tid til pasientbehandling med Ad Curis

Rehabilitering

“Med hjelp av Ad Curis og sømløs samhandling oppnår jeg det jeg ønsker, som er å bruke mer tid sammen med pasientene og minst mulig tid på administrasjon.”

Inge Holsen

Teamleder, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter

Bakgrunn

Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter (RKHR) er en av landets fremste rehabiliterings institusjoner med mer enn 30 års erfaring fra tverrfaglig rehabilitering innenfor spesialisthelsetjenesten. Plassert i naturskjønne omgivelser i Fjaler kommune på Vestlandet, gir de verdifull behandling til 1300 pasienter årlig. Behandlingstilbudet er for pasienter i alle aldre med ulikt funksjonsnivå, tilstand og diagnose. Målet er å fremme et aktivt liv og mestring.

RKHR satser stort på digitalisering innen rehabiliteringsfeltet, og jobber blant annet med utvikling av samhandling og digitale løsninger for oppfølging overtid. Dette støtter også helsemyndighetenes fokus på kortere liggetider og mer poliklinisk behandling.

Utfordring

Med sine 100 ansatte har RKHR en kompleks organisasjon bestående av tverrfaglige helseteam, leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, støttefunksjoner og administrativt personell som alle i samspill skal bidra til et godt behandlingstilbud for pasientene. Administrerende direktør, IngerJohanne Osland, understreker viktigheten av god samhandling og et solid digitalt arbeidsverktøy i RKHRs daglige drift.

På døgnbasert spesialisert rehabilitering kommer pasientene for opphold i flere uker. Da er det viktig å bruke tiden riktig. På Haugland pleier de å si at de skal «sprenge oppholdet», noe som innebærer at rehabiliteringen ikke bare er noe som skal skje på institusjonen. Kommunikasjon både før og etter opphold er viktig for å sikre at rehabiliteringen gir varige resultater for pasienten. God samhandling er en forutsetning for at vi skal lykkes med dette.

RKHR er konkurranseutsatt noe som stiller strenge krav til å kunne dokumentere nytte og helsegevinst av de tilbudene som blir gitt til pasientene. Dette krever mye tid på rapportering og administrativt arbeid for de ansatte. Tid, som de ønsker å bruke på pasientbehandling. Et eksempel på en tidkrevende prosess som RKHR har jobbet med å effektivisere er kartleggingsskjema i inntaksprosessen. Tradisjonelt sett har denne informasjonsflyten vært preget av manuelt arbeid,på papir og/eller via ulike typer eksterne elektroniske løsninger - med påfølgende manuell føring av informasjon i pasientjournalen.

Løsning

Med journalsystemet Ad Curis og sømløs samhandling har RKHR mulighet til å kommunisere direkte med pasientene. På den måten kan de blant annet formidle både faglig informasjon, kartleggingsskjema, innhente personopplysninger, og starte på rehabiliteringsplanen før pasienten kommer for behandling.

Det å kunne bruke digitale løsninger til å kartlegge pasientene før de kommer, gjør at ansatte kan forberede oss på utfordringene til pasienten, og kan sette i gang behandlingen raskere. Dette gir oss også mulighet for oppfølging og dialog med pasientene i etterkant av oppholdet. Det sikrer at pasientene kan få føle seg trygg på rehabiliteringsplanen også når de kommer hjem.

All informasjon er integrert direkte i journalsystemet, ikke gjennom et eksternt kommunikasjonssystem som blir liggende på utsiden av journalsystemet. Noe som underletter arbeidet for de ansatte og skaper bedre flyt i arbeidshverdagen.

"Nå har jeg alt samlet på et sted, og jeg slipper å logge meg inn og ut av ulike systemer for å få data inn i journalen. Det skjer automatisk, og informasjon havner på rett plass. Med hjelp av Ad Curis og sømløs samhandling oppnår jeg det jeg ønsker, som er å bruke mer tid sammen med pasientene og minst mulig tid på administrasjon."
- Teamleder, Inge Holsen.

Innføringen av digital samhandling og oppfølging via Ad Curis beskrives av Inger Johanne Osland som et viktig skritt i RKHRs omfattende digitaliseringsreise. De nye arbeidsmetodene støtter arbeidet for de ansatte, men muliggjør også at pasientene kan være mer selvstendige i egen rehabilitering. Dette innebærer å fortsette rehabiliteringen når de ikke er fysisk til stede. I helsevesenet og samfunnet generelt er behovet for økt effektivitet viktig. Ved å maksimere verdien av tilgjengelige ressurser gir digitale verktøy pasientene muligheten til å ta ansvar for sin egen rehabilitering og aktivt delta i den.

Kontaktinformasjon

Inge Holsen

+47 57737129

inge.holsen@rkhr.no

Flere kundereferanser