Bærekraftig og fremtidsrettet rehabilitering med Ad Curis

Rehabilitering

"Vi ønsket et helhetlig pasientforløp der pasienten er «eier» av rehabiliteringsprosessen. For å muliggjøre dette var det tydelig for oss at vi måtte digitalisere og forbedre samhandling mellom pasient og behandler.”

Reidun Meberg

Daglig leder, Sørlandets rehabiliteringssenter

Bakgrunn

Sørlandets rehabiliteringssenter tilbyr Tverrfaglig Spesialisert Rehabilitering (TSR) på spesialisthelsetjenestenivå. Deres formål er å «gjøre en forskjell for enkeltmennesket og for samfunnet ved å tilby fremtidsrettede og bærekraftige rehabiliteringstjenester av høy faglig kvalitet gjennom miljøvennlig drift». Pasienter som kommer for behandling, er voksne mennesker med funksjonsnedsettelse ettersykdom eller skade.

For å sikre kvalitet og en fremtidsrettet rehabiliteringstjeneste, har de stort fokus på digitalisering, både internt og i samhandling med pasientene.  I denne kundehistorien ser vi spesifikt på hvordan Sørlandets rehabiliteringssenter har gjort hverdagen enklere for både ansatte og pasienter, ved å digitalisere rehabiliteringsplanen.

Utfordring

Sentralt i rehabilitering står rehabiliteringsplanen til pasienten. Planen er pasientens verktøy i rehabiliteringsprosessen. Arbeidet med rehabiliteringsplanen er gjerne preget av mye manuelt arbeid for behandler, og krever mange møter mellom behandler og pasient. En typisk prosess er at rehabiliteringsplanen printes og overleveres til pasient i papirform ved ankomst, pasienten fyller så ut planen og får innspill fra behandler i fysiske møter. Ved endt behandling må planen kopieres, scannes i flere opplag – en til journalen og en til pasienten. Innholdet i pasientens rehabiliteringsplan må skrives manuelt inn i journalen.

Løsning

Ved å digitalisere rehabiliteringsplanen med støtte fra journalsystemet Ad Curis og integrert samhandling, har Sørlandets rehabiliteringssenter klart å skape en mer effektiv rehabiliteringsplan. Dette gjør at pasienten kan ta større ansvar for sin egen rehabiliteringsprosess, samtidig som behandlere kan bruke mer tid på effektiv pasientbehandling i stedet for skanning og kopiering.

Gjennom digital oppfølging har Sørlandets rehabiliteringssenter ikke bare oppnådd en bedre pasientopplevelse, men de har også klart å redusere mengden usynlig arbeid for de ansatte.

"Med Ad Curis som journalsystem har vi en fremtidsrettet løsning, som gjør oss i stand til å møte økende krav til bruk av digitale tjenester, økt pasientmedvirkning og effektivisering. Vi ser mange muligheter fremover hvor vi kan sikre god arbeidsflyt, blant annet ved digitalisering av inntaksprosess, ankomstregistrering, fotografering, chat, timeplaner og treningsprogram."
- Reidun Meberg, daglig leder Sørlandets rehabiliteringssenter

Fakta digital rehabiliteringsplan

Slik fungerer arbeidsflyt for digital rehabiliteringsplan i Ad Curis

- Pasient får SMS om digital rehabiliteringsplan som er tilgjengelig på advoca.no
- Pasient logger påmed BankID
- Pasienten fyller ut, med eller uten veiledning fra behandler
- Pasienten kan gjøre endringer, som behandler får tilgang til og kan komme med tilbakemeldinger
- Ved avreise låses planen og importeres til journal – automatisk.

Kontaktinformasjon

Reidun Meberg

+47 99013645

reidun.meberg@sorrehab.no

Flere kundereferanser